Posiadasz mieszkanie lub dom w atrakcyjnym miejscu w Polsce czy za granicą? Wiele osób decyduje się na wynajem apartamentu – zwłaszcza że obecnie są różne rozwiązania w tym zakresie. Możesz zarejestrować swój obiekt na Booking.com i zacząć zarabiać. Wcześniej warto poznać zasady, na jakich się to odbywa.
Booking.com – co to jest i dlaczego warto zarejestrować tu swój obiekt?
Booking.com jest serwisem, który służy do rezerwacji zakwaterowania online. Został uruchomiony w 1996 r. Aktualnie jest dostępny w ponad 40. językach. Zdecydowanie największą zaletą współpracy z tą platformą jest możliwość przyjmowania gości z całego świata – bez względu na to, czy masz np. mieszkanie w Hiszpanii, czy Krakowie. Omawiana platforma nieustannie wprowadza innowacje stanowiące ułatwienie nie tylko dla podróżnych zainteresowanych wynajmem krótkoterminowym, ale i dla gospodarzy. Dzięki temu, że pokazuje informacje o lokalizacji, udogodnieniach lub znajdujących się w pobliżu atrakcjach, łatwiej jest dotrzeć z ofertą do potencjalnych odbiorców. Automatycznie potwierdzane rezerwacje przekładają się na stabilne dochody, a dokładnie sprawdzane opinie wystawiane przez gości zwiększają wiarygodność właściciela obiektu. Booking.com proponuje gospodarzom takie narzędzia jak: program na wypadek zniszczeń, ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej partnera, prośba o rezerwację, zgłaszanie nieodpowiedniego zachowania gościa, określenie zasad pobytu w Twoim apartamencie oraz zapobieganie oszustwom.
Booking.com – jak zacząć?
Chcesz udostępnić mieszkanie na Booking i zastanawiasz się, od czego zacząć? W pierwszej kolejności pomyśl o tym, komu chcesz udostępniać Twój obiekt i na jakich warunkach miałoby się to odbywać. Upewnij się także, że lokum będzie odpowiednie dla podróżujących. Szukają oni rozmaitych opcji zakwaterowania, jeśli chodzi o standard. Niemniej warto zadbać o to, aby obiekt na wynajem sezonowy był konkurencyjny. Następnym krokiem jest bezpłatna rejestracja na platformie. Jeżeli dopiero zaczynasz, będziesz poproszony o podanie następujących dane:
- Twoje imię i nazwisko,
- adres mailowy, który będzie obowiązywać przez cały okres współpracy z Booking.com,
- liczba obiektów do rezerwacji.
Podane przez Ciebie dane będą poddane weryfikacji. Jeśli przejdziesz ją pozytywnie, uzyskasz dostęp do panelu administracyjnego (Extranet Booking). Tutaj będziesz mógł wprowadzić informacje dotyczące swojej oferty – im bardziej będą one szczegółowe, tym lepiej. Niektórzy właściciele godzą się na podwynajem mieszkania, ale oczywiście nie jest to obowiązkowe. Pamiętaj, aby należycie zatroszczyć się o własną wizytówkę na portalu. Odpowiednio skonstruowana i zoptymalizowana wizytówka to sposób na: po pierwsze – przyciągnięcie gości, po drugie – obniżenie prowizji do serwisu. Jeszcze przed rejestracją opłaca się zatem dowiedzieć, jak stworzyć taką wizytówkę. Możesz np. zorientować się, jak się ona prezentuje u właścicieli obiektów cieszących się wieloma pozytywnymi opiniami.
Booking.com – ile wynosi prowizja?
Booking.com korzysta z modelu biznesowego opartego na prowizjach. Naliczane są one od całkowitej wartości rezerwacji. W praktyce wynoszą przeciętnie ok. 15 proc., co w porównaniu np. do prowizji na AirBnB, jest stawką średnią. Struktura prowizyjna opiera się na założeniu, że ustawiona przez Ciebie cena jest tą, którą Twoi goście powinni zapłacić. Procent prowizji zależy od tego, czy przeznaczyłeś na najem przykładowo mieszkanie na Cyprze, czy w innym kraju – dlatego podczas procedury rejestracyjnej konieczne jest zweryfikowanie lokalizacji. Prowizji nie zapłacisz w przypadku:
- zniesienia opłat za odwołanie rezerwacji bezzwrotnych,
- oznaczenia pobytu gościa jako niedojazd i zniesienia opłaty za odwołanie,
- oznaczenia karty kredytowej gościa jako nieważnej, ponieważ nie udało się jej obciążyć.